Fortsæt til hovedindholdet
16. søndag efter trinitatis
Musikvalg 16. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forskellige forslag til præ- og postludium samt soloindslag og motet for lige stemmer og blandet kor

Præludium
Jesper Madsen: ”Se nu stiger solen”, 9 orgelkoraler, Edition Egtved
Denne virkningsfulde sats arbejder med lys og mørke. Den begynder i dybden, men kulminerer midtvejs i lyset. På denne måde reflekterer stykket over klagen fra Jobs Bog og berører forløsningen fra Paulus-brevet.

Dietrich Buxtehude: ”Præludium i d-mol (BuxWV 140)”, Sämtliche Orgelwerke Band II, Wilhelm Hansen. Stykket begynder tøvende og leger således med lys og mørke, begyndende i mørket. Hele stykket vil være for langt som præludium. Men stykket er delt ind i afsnit, og man kan fint nøjes med præludiet, eller tage den første fuga med (se endvidere under postludium). Stykket kan spilles, så det udtrykker tvivl og fortvivlelse.

Postludium
Felix Mendelssohn-Bartholdy: ”Finale – andante (fra Sonate VI)”, Complete Organ Works vol. 2, Bärenreiter. Stykket har en rolig afklarethed, der kan afslutte gudstjenesten.

Johann Sebastian Bach: ”Fantasi G-dur (BWV 572)”, Organ Works IV, Edition Peters. Det indledende stykke sprudler af liv, det liv som enken fik og glædede sig over, da hun fik sin søn tilbage til livet fra døden. Det rolige stykke indeholder en evig glæde over kærligheden og livet.

Johann Sebastian Bach: ”Præludium G-dur (BWV 541), Organ Works II, Edition Peters. Med al sin hektik farer tonerne afsted og kan tolkes som et udtryk for fortvivlelse over dødens pinsler og alskens ulykker, men med orglets pleno-klang (som udgøres af både kraft- og glansfulde registre) sejrer livet.

Dietrich Buxtehude: ”Præludium i d-mol (BuxWV 140)”, Sämtliche Orgelwerke Band II, Wilhelm Hansen. Hvis man fortsætter fra tredje afsnit med alle ’virtuoserierne’, kan resten af stykket udgøre postludiet.

Soloindslag
G. F. Händel “I know that my redeemer liveth”, Messias, Edition Peters. 
Det er nok nødvendigt at tage denne i uddrag, eller lægge den på en særlig plads. Men vi talte om, at denne sats har en ro og skønhed, som kan sekundere Job-tekstens lange, flotte ekvilibristiske strøm af ord – en sproglig verden helt og holdent fra en anden tid.

Motet for lige stemmer
Merete Kuhlmann: ”Fra det dybe råber jeg til dig”, Tre motetter for børnekor or orgel, FUK 103, Kirkemusikforlaget, 2003. Merete Kuhlmanns harmonik er udtryksfuld og får så at sige Job til at råbe fra det dybe.

Motet for blandet kor
Matti Borg: ”Al vækst er bøn”, Kirkesangbogen, Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag. Teksten vil noget af det samme som læsningen fra Jobs Bog, der meget udførligt beskriver, hvad man ikke vil. Jørgen Gustava Brandts tekst fortæller om håb, om at man i sin fortvivlelse ikke vil alt, men netop vil rejsen hen til Paulus-brevet og evangeliet.

Lars Sømod: ”Nu står der skum på bølgetop”, Tillæg til Den Danske Koralbog, Wilhelm Hansen. Salmen kredser omkring livet, blæsten river ned og op, kærlighed kan forhindre, at vi synker ned i bitterhed, fortabte. Som motet griber den temaet med Jobs mørke over Paulus’ opmuntringsbrev og til Jesu genopliven af enkens søn.