Fortsæt til hovedindholdet
Allehelgensdag
Salmevalg allehelgensdag

Salmevalg

DDS 538 At sige verden ret farvel

DDS 571 Den store hvide flok vi se

DDS 552 Nu har du taget fra os

DDS 573 Helgen her og helgen hisset

DDS 549 Vi takker dig for livet

DDS 518 På Guds nåde

Præsten foreslog at begynde med "At sige verden ret farvel", fordi den er meget erfaringstæt og har mange smukke billeder om at tage afsked med livet og om Kristus, der kommer til os ”i en af mine kæres dragt” og har sat stol ”til mig i dine lyse sale”.

"Den store hvide flok" skal ligge op ad epistlen, så den kan bidrage til forståelsen af den svære episteltekst.

Holger Lissners "Nu har du taget fra os" er en rigtig god tekst, som de, der har mistet, kan spejle sig i. Den vælges forholdsvis ofte til bisættelse/begravelse, selv om det er en nyere salme, og mange ikke kender den på forhånd. Den har stærke billeder af døden, som tager mennesker fra os, der var en del af livet, og gør at ingenting helt bliver som før, og at vi derfor gruer for i morgen. At "sorgen river i os med kærlighedens kræfter" er genialt udtrykt og en trøst for dem, som har mistet.

"Helgen her og helgen hisset" markerer, at der mellem de levende og de døde kun er ”et lille bælt”. "Vi takker dig for livet" er en tak både for det liv, der har været, og nu er hos Gud, og det, som går videre for os, som er tilbage.

Vi slutter med "På Guds nåde" med det smukke billede: ”Af Guds nåde alle tråde spindes til vor helgendragt”.

Organisten nævnte DDS 574 "For alle helgen, som i Kristi tro" som har en flot melodi af Vaughan-Williams, men vi synes ikke, at teksten er aktuel i folkekirken i dag. Man skal være opmærksom på, at "Helgen her og helgen hisset" og "På Guds nåde" har samme versemål og sørge for at vælge to forskellige melodier til dem. Til "Vi takker dig for livet" foreslår vi, at man benytter Haahrs smukke salmemelodi.