Det Gamle Testamente har været en fast bestanddel af højmessen i 28 år –
og af teologien i 2000 år. Men der har næsten uophørligt været en vis
usikkerhed over for det: Præcis hvorfor er GT en del af arvesølvet?
Uddybende kursusbeskrivelse:
Spørgsmålet om Det Gamle Testamentes hjemstedsret i en kristen gudstjeneste vurderes forskelligt fra kirkesamfund til kirkesamfund, og i Den danske Folkekirke genoplives debatten fra tid til anden. Det er vel at mærke ikke kun et standende skænderi blandt eksegetiske og systematisk teologiske fagfolk, men opleves også som et prekært spørgsmål for liturgen, når man selv som oplæser undres eller af sognebørnene bliver spurgt, hvad "det lige var der blev læst fra alteret?"!
Hvad stiller vi op med GT? Og hvilken gavn gør det? Skal vi opgive det, eller i hvert fald erklære det ”mindre kanonisk” end NT? Eller er der uopgivelige sider af kristendommen, som bedst sikres ved, at GT også kommer selvstændigt til orde? Kurset belyser fra forskellige vinkler Det Gamle Testamente som teologisk udfordring og/eller ressource, såvel principielt og dogmatisk som med praktisk fokus på læseteksterne i gudtjenesten.
Spørgsmålet om Det Gamle Testamentes hjemstedsret i en kristen gudstjeneste vurderes forskelligt fra kirkesamfund til kirkesamfund, og i Den danske Folkekirke genoplives debatten fra tid til anden. Det er vel at mærke ikke kun et standende skænderi blandt eksegetiske og systematisk teologiske fagfolk, men opleves også som et prekært spørgsmål for liturgen, når man selv som oplæser undres eller af sognebørnene bliver spurgt, hvad "det lige var der blev læst fra alteret?"!
Hvad stiller vi op med GT? Og hvilken gavn gør det? Skal vi opgive det, eller i hvert fald erklære det ”mindre kanonisk” end NT? Eller er der uopgivelige sider af kristendommen, som bedst sikres ved, at GT også kommer selvstændigt til orde? Kurset belyser fra forskellige vinkler Det Gamle Testamente som teologisk udfordring og/eller ressource, såvel principielt og dogmatisk som med praktisk fokus på læseteksterne i gudtjenesten.
Af programmet:
Søren Holst:
1. Hvorfor er GT et problem, hvad har man stillet med det, og hvad skal vi i denne uge?
2. Hvad ville mangle i kristendommen uden Det Gamle Testamente?
Sognepræst og forfatter Katrine Winkel Holm:
Det Gamle Testamente som teologisk problem.
Professor, dr.theol. Anders-Christian Jacobsen:
Gammeltestamentlig teologi i kristent-dogmatisk lys.
Provstisekretær, tidl. højskolelærer og -forstander, cand.phil. Jesper Skau: Digte til oplysning, perspektiv og prædiken.
Desuden er der i kurset indlagt studietid som forberedelse til værkstedsarbejde om:
1. GT, gudsbillede og skabelsesteologi
2. GT, kristologi, forsoning og tilgivelse
3. GT, ånd, kirke og håb
og plenumdrøftelser om:
A. ”Lov og evangelium”: om bruddet mellem GT og NT
B: ”Som det står skrevet”: om GT som løfte og forudsætning
C: ”Så vælg da livet”: om GT som teologisk ressource parallelt med NT.
Søren Holst:
1. Hvorfor er GT et problem, hvad har man stillet med det, og hvad skal vi i denne uge?
2. Hvad ville mangle i kristendommen uden Det Gamle Testamente?
Sognepræst og forfatter Katrine Winkel Holm:
Det Gamle Testamente som teologisk problem.
Professor, dr.theol. Anders-Christian Jacobsen:
Gammeltestamentlig teologi i kristent-dogmatisk lys.
Provstisekretær, tidl. højskolelærer og -forstander, cand.phil. Jesper Skau: Digte til oplysning, perspektiv og prædiken.
Desuden er der i kurset indlagt studietid som forberedelse til værkstedsarbejde om:
1. GT, gudsbillede og skabelsesteologi
2. GT, kristologi, forsoning og tilgivelse
3. GT, ånd, kirke og håb
og plenumdrøftelser om:
A. ”Lov og evangelium”: om bruddet mellem GT og NT
B: ”Som det står skrevet”: om GT som løfte og forudsætning
C: ”Så vælg da livet”: om GT som teologisk ressource parallelt med NT.