Lektor,
forfatter, præst og sjælesørger Leif Andersen, MF:
1.-2. Genkendelse og
afstand.
Praktiseret
sjælesorg er teologi ude på kanten. Man ser ned i et dyb, man måske knap havde
anet. Og alligevel genkender sjælesørgeren i dybet noget hos sig selv. Det er
hernede, det skal vise sig, om man ikke blot kan fortolke en tekst, men også
kan fortolke et liv. Og vandre med.
Ole Raakjær & Helle Schimmel:
1.-2. Eksistenslaboratorium.
Med inspiration fra bogen Eksistenslaboratorium
(M.B. Jørgensen & M.F.N. Nielsen, 2018) vil vi gennem forskellige øvelser
undersøge egne forventninger og forestillinger i relation til den ”svære
samtale” og sjælesørgerens egne oplevede barrierer i forhold til at indgå i den
sjælesørgeriske samtaler.
Ole Raakjær:
1.-2. Sjælesorg i en terapeutisk
kultur.
Sociologer taler om, at vi lever
i en terapeutisk kultur, dvs. en kultur hvor psykologien er blevet vores fælles
forståelseshorisont. Psykologisk sprog og psykologiske tænkemåder er blevet så almindelige,
at vi er holdt op med at tænke på dem som psykologiske. Men psykologien er ikke
værdifri. Den rummer forståelser, som konstruerer mennesket og verden på bestemte
måder. Vi vil se på, hvordan en opmærksomhed på disse forståelser kan være med til
at tydeliggøre, hvad der er præstens rolle i almindelighed og sjælesorgens i
særdeleshed.
Helle Schimmell:
1.-2. Psykobiologiske
perspektiver på sjælesorg.
Mennesker
reagerer forskelligt på tab, død og sorg. Man kunne fristes til at tro, at
følelser slet og ret er kultur. Men følelser er også en del af vores biologi,
nedarvet gennem evolutionen. På et grundlæggende niveau er de psyko-biologiske
forudsætninger for disse reaktioner ikke alene fællesmenneskelige på tværs af
kulturer; vi deler dem også med en lang række (patte-)dyr. Når følelser ikke er
skrevet ud af evolutionshistorien, er det, fordi de har tjent og tjener et
formål. Vi skal se på sjælesorgens psykobiologiske præmisser ud fra et nyere
tilknytningsteoretisk perspektiv, med henblik på at lægge op til overvejelser
om hvordan tilknytningshistorien farver gudsbilledet.
Synne Garff, international chef i
Dansk Bibelselskab:
1.-2. Bibelsk sjælesorg – teoretisk og praktisk.
Bibelsk sjælesorg er udviklet af kirkeledere,
psykiatere, psykologer og bibelkyndige. Oprindeligt skulle metoden hjælpe
krigsofre og flygtninge med deres psykologiske traumer, men bibelsk sjælesorg
anvendes nu også i Danmark i ganske almindelige sorggrupper. Bibelsk sjælesorg
giver psykologiske og bibelske redskaber til at sætte ord på lidelsen.
Håndbogen foreligger på næsten 200 sprog. Bibelsk sjælesorg er primært
gruppe-baseret og inddrager case-stories, psykoedukation, sang, bøn, rollespil,
kunstterapi og bibelrefleksioner. Klagesalmer spiller en central rolle. En
vigtig pointe er, at sjælesørgeren gennemgår præcis det samme forløb, som
konfidenterne senere kommer igennem.