Specialuddannelsen er for dem, der gerne vil styrke deres egen praksis og i det hele taget har lyst til at vide mere om området, så de også vil kunne støtte kolleger. Dette er modul 2 i uddannelsen.
Uddybende kursusbeskrivelse:
Modul 2 handler om undervisning af børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse og autismespektrumforstyrrelse, minikonfirmander og konfirmander – og om inklusion. Anordning, biskoppelig vejledning, konventioner og folkeskoleloven har her sat en ny dagsorden og udfordring. Hvad ligger der af muligheder, og hvordan lander vi dem i virkeligheden? Der arbejdes med forskningsbaseret viden om praksisrettede redskaber til undervisning og inklusion – og der udvikles konkrete ideer og forløb til egen og andres praksis.
Modul 2 handler om undervisning af børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse og autismespektrumforstyrrelse, minikonfirmander og konfirmander – og om inklusion. Anordning, biskoppelig vejledning, konventioner og folkeskoleloven har her sat en ny dagsorden og udfordring. Hvad ligger der af muligheder, og hvordan lander vi dem i virkeligheden? Der arbejdes med forskningsbaseret viden om praksisrettede redskaber til undervisning og inklusion – og der udvikles konkrete ideer og forløb til egen og andres praksis.
Af programmet:
Psykolog og tidl. specialskoleleder, cand.pæd.psyk. Tine C. Poulsen:
Specialpædagogiske grundtrin 1: Hvordan møder vi børn og unge med særlige behov?
Lars Nymark Heilesen:
1. Ordet til dem uden ord – teologiske perspektiver på kirkelig undervisning med særlige behov.
2. På vej mod ny undervisning – specialundervisningens bidrag til folkekirkens dåbsundervisning.
Lektor, ph.d. Christina Holm Poulsen, UCSyd Esbjerg:
Hvad skal der til, for at børn oplever sig selv inkluderet i undervisningen?
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand, Viborg:
Specialpædagogiske grundtrin 2: Hvordan underviser vi børn og unge med autisme (ASF)?
Tegnsprogstolk og sognepræst Mette Gautier:
Tegn til tale og liturgi.
FUV-bibliotekar Annette Brøchner Lindgaard:
Biblioteksfaglig sparring og vejledning omkring afsluttende studieopgave.
Dertil kommer kollegial sparring og vidensdeling i en række værkstedsarbejder omkring konkret undervisning og indkredsning af afsluttende studieopgave.
Psykolog og tidl. specialskoleleder, cand.pæd.psyk. Tine C. Poulsen:
Specialpædagogiske grundtrin 1: Hvordan møder vi børn og unge med særlige behov?
Lars Nymark Heilesen:
1. Ordet til dem uden ord – teologiske perspektiver på kirkelig undervisning med særlige behov.
2. På vej mod ny undervisning – specialundervisningens bidrag til folkekirkens dåbsundervisning.
Lektor, ph.d. Christina Holm Poulsen, UCSyd Esbjerg:
Hvad skal der til, for at børn oplever sig selv inkluderet i undervisningen?
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand, Viborg:
Specialpædagogiske grundtrin 2: Hvordan underviser vi børn og unge med autisme (ASF)?
Tegnsprogstolk og sognepræst Mette Gautier:
Tegn til tale og liturgi.
FUV-bibliotekar Annette Brøchner Lindgaard:
Biblioteksfaglig sparring og vejledning omkring afsluttende studieopgave.
Dertil kommer kollegial sparring og vidensdeling i en række værkstedsarbejder omkring konkret undervisning og indkredsning af afsluttende studieopgave.