Fortsæt til hovedindholdet
2. pinsedag
Salmevalg 2. pinsedag

Salmevalg

DDS 725 Det dufter lysegrønt af græs

DDS 457 Du, som gik foran os

DDS 289 Nu bede vi den Helligånd

100S 835 Gå gennem byens lange lige gader

DDS 292 Kærligheds og sandheds ånd

DDS 298 Helligånden trindt på jord

Sommersalmen "Det dufter lysegrønt af græs" er efterhånden velkendt og er ofte velvalgt i den tidlige sommer. Gerne som begyndelsessalme, hvor vi lige har sat os til rette i kirken efter at have oplevet lyset og den danske sommer på vej til kirken. I salmen knyttes foråret og al liv sammen med, at ”Jesus Kristus er det ord, som skaber liv af døde” – en henvisning til den første skabelse og Johannes-prologen (Joh 1). Helligåndens gerning er netop at bringe Kristus ind i vores hjerter, så vi lever på hans død og opstandelse.

Holger Lissners salme "Gå gennem byens lange lige gader" illustrerer smukt Helligåndens gerning i det ganske små og nære. Helligånden blæser, smutter og stryger ømt ind til os, så vi kan leve uden frygt i nådens sommer. Årstid og pinseteologi i ét. Samme nærhed kan findes i "Du, som gik foran os", som ganske fint samler op på påskens begivenheder; Jesus, som selv gik foran os ned i mørket er nu til stede hos os igennem Helligånden som livets brød. Næring ikke kun til kroppen, men til selve sjælen. Af samme grund kunne den også bruges som nadversalme.

Der skal også være plads til et par pinse-klassikere som "Nu bede vi den Helligånd" og "Kærligheds og sandheds ånd". Andre kunne naturligvis nævnes, eksempelvis kunne mange nok godt tåle at synge "I al sin glans nu stråler solen" en ekstra gang.