Megen stor litteratur er “fantastisk litteratur”.
Shakespeare, Shelley, Poe, Dostojevski, H.C.Andersen, Blixen, Conrad, Kafka,
Ellis, Morrisson, Murakami, ja, man kunne blive ved! Og der er utallige film og serier indenfor genren såsom "Penny Dreadful", "Lucifer", "Dracula" og "Grænse".
Kurset her vil dykke ned i den litterære genre fra udgangspunktet i (antikkens) myter og folklore til den får litterær form i oplysningstiden i den gotiske roman, skrækromantik, amerikansk fantastik og frem til den moderne fantastik.
Kurset her vil dykke ned i den litterære genre fra udgangspunktet i (antikkens) myter og folklore til den får litterær form i oplysningstiden i den gotiske roman, skrækromantik, amerikansk fantastik og frem til den moderne fantastik.
Uddybende kursusbeskrivelse:
På kurset vil vi præsentere både teori om og teksteksempler på genrens former og grænser som egentlig fantastik (Tzvetan Todorov), og vi vil beskæftige os med dens evne til at lade det undertrykte i samfund og personer (det underbevidste) træde frem samt genrens overskridelser af rationalitet, overnaturlig virkelighed og jegets tvivl om sin verden (Rosemary Jackson).
Vi vil prøve at læse bibelsk tekst og myte med den fantastiske genres blik. Og vi vil drøfte hvad genrens blik kan bidrage med i det teologiske og forkyndelsesmæssige arbejde.
På kurset vil vi præsentere både teori om og teksteksempler på genrens former og grænser som egentlig fantastik (Tzvetan Todorov), og vi vil beskæftige os med dens evne til at lade det undertrykte i samfund og personer (det underbevidste) træde frem samt genrens overskridelser af rationalitet, overnaturlig virkelighed og jegets tvivl om sin verden (Rosemary Jackson).
Vi vil prøve at læse bibelsk tekst og myte med den fantastiske genres blik. Og vi vil drøfte hvad genrens blik kan bidrage med i det teologiske og forkyndelsesmæssige arbejde.
Af programmet:
Kristina Nilsson:
1. Hvorfor interessere sig – som præst og teolog – for den fantastiske litteratur?
2. Filmkunstens forvaltning af arven.
3. Det fantastiske i brug. Påskeevangeliet læst fantastisk.
Lektor, ph.d. Søren Holst, TF-KU:
Faldne engle og babylonske smådjævle: Fantastisk litteratur som religion – og Bibelen som fantastisk litteratur.
Professor MSO Jacob Bøggild, Inst. f. Kulturvidenskaber, SDU:
1. Det litterært fantastiske – indkredsning af en genre og dens kendetegn.
2. Tekstgennemgang: H.C.Andersen: ”Skyggen” & Edgar Allen Poe: ”The Black Cat”.
Lektor em. Ib Johansen:
1. Det fantastiske i amerikansk litteratur.
2. Tekstgennemgang: Edgar Allen Poe: ”The Fall of the House of Usher” og slutningen af “The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket”.
Benny Grey Schuster:
Shakespeare og det fantastiske.
Gymnasielærer Thomas P. Larsen, Egedal:
1. Mytens porte – Kristus og andre helte (komparativ mytelæsning baseret på en religionsvidenskabelig og psykologisk tilgang med inddragelse af værktøjer til analyse af myter, symboler, arketyper, transcendente aspekter og rituelle handlinger).
2. Tekstgennemgang: Uddrag fra ”Mytens porte” samt diverse myter og nytestamentligt stof.
Kristina Nilsson:
1. Hvorfor interessere sig – som præst og teolog – for den fantastiske litteratur?
2. Filmkunstens forvaltning af arven.
3. Det fantastiske i brug. Påskeevangeliet læst fantastisk.
Lektor, ph.d. Søren Holst, TF-KU:
Faldne engle og babylonske smådjævle: Fantastisk litteratur som religion – og Bibelen som fantastisk litteratur.
Professor MSO Jacob Bøggild, Inst. f. Kulturvidenskaber, SDU:
1. Det litterært fantastiske – indkredsning af en genre og dens kendetegn.
2. Tekstgennemgang: H.C.Andersen: ”Skyggen” & Edgar Allen Poe: ”The Black Cat”.
Lektor em. Ib Johansen:
1. Det fantastiske i amerikansk litteratur.
2. Tekstgennemgang: Edgar Allen Poe: ”The Fall of the House of Usher” og slutningen af “The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket”.
Benny Grey Schuster:
Shakespeare og det fantastiske.
Gymnasielærer Thomas P. Larsen, Egedal:
1. Mytens porte – Kristus og andre helte (komparativ mytelæsning baseret på en religionsvidenskabelig og psykologisk tilgang med inddragelse af værktøjer til analyse af myter, symboler, arketyper, transcendente aspekter og rituelle handlinger).
2. Tekstgennemgang: Uddrag fra ”Mytens porte” samt diverse myter og nytestamentligt stof.