Børns ”ret til religion”
er indskrevet i FN’s Børnekonvention. Konventioner er til for hele tiden at
blive bragt i samspil med den aktuelle virkelighed. Kurset har forankring både i Børnekonventionens humanistiske vinkel og
teologiske, psykologiske og pædagogiske overvejelser over den religiøse
dannelses betydning hos børn. Synsvinklen er den folkekirkelige
undervisningspraksis. Hvordan udfordrer børns ”ret” til religion den
folkekirkelige virkelighed? Både når det drejer sig om folkekirkens
undervisning på eget gulv og formidling uden for kirke, sognegård og
konfirmandstue? Hvordan kan en folkekirkelig forpligtelse på børne-, ungdoms-
og forældredannelse tage konkret form?
Af programmet:
Lars Nymark Heilesen:
1. Børns ret til religion – fra Børnekonvention til virkelighed.
2. Børns religiøse dannelse – i et udviklingspsykologisk og religionspædagogisk perspektiv.
Cand.psyk., ph.d., postdoc. Dorte Toudal Viftrup, SDU:
Hvad er tro hos børn – og hvad kan den betyde i et børneliv?
Projektleder, cand.mag. Anne-Sofie Aabenhus, Folkekirkens Skoletjeneste Gladsaxe-Herlev:
Skal kristendomskundskab i folkeskolen fortsat være noget, der kommer folkekirken ved?
Sognepræst, ph.d. Leise Christensen:
Konfirmationsforberedelsens rolle i unges religiøse dannelse – i dansk og internationalt perspektiv.
Uddannelsesleder, ph.d. Ulla Morre Bidstrup:
Religion for de ikke-kirkelige unge – en folkekirkelig opgave? Perspektiver fra et studieprojekt i DDR som afsæt for principielle overvejelser over kirkelig dannelse og kasualier.
Lars Nymark Heilesen:
1. Børns ret til religion – fra Børnekonvention til virkelighed.
2. Børns religiøse dannelse – i et udviklingspsykologisk og religionspædagogisk perspektiv.
Cand.psyk., ph.d., postdoc. Dorte Toudal Viftrup, SDU:
Hvad er tro hos børn – og hvad kan den betyde i et børneliv?
Projektleder, cand.mag. Anne-Sofie Aabenhus, Folkekirkens Skoletjeneste Gladsaxe-Herlev:
Skal kristendomskundskab i folkeskolen fortsat være noget, der kommer folkekirken ved?
Sognepræst, ph.d. Leise Christensen:
Konfirmationsforberedelsens rolle i unges religiøse dannelse – i dansk og internationalt perspektiv.
Uddannelsesleder, ph.d. Ulla Morre Bidstrup:
Religion for de ikke-kirkelige unge – en folkekirkelig opgave? Perspektiver fra et studieprojekt i DDR som afsæt for principielle overvejelser over kirkelig dannelse og kasualier.