Formålet med Specialuddannelsen i homiletik er, at deltagerne skal kunne forholde sig professionsfagligt til deres prædikenvirksomhed, dvs. at deltagerne får øje for, hvad der har formet dem som prædikanter, hvordan de arbejder med deres prædikener og udvikler deres prædikenarbejde.
Uddybende kursusbeskrivelse:
Som en del af kurset skal der laves en opgave. Denne opgave laves i fællesskab blandt kursisterne, og vil munde ud i en udgivelse af en postil med prædikenvejledninger og prædikener til udvalgte tekster fra 1. tekstrække. En del af kurset foregår som kollegasparring i grupper med de andre kursister. Målet er at du får en dybere forståelse af egen prædikenvirksomhed og bidrager til et tekstmateriale, som kan bruges af kolleger i hele landet. Kurset tager udgangspunkt i bogen Four Codes of Preaching af John McClure.
Af programmet:
Lektor, ph.d. Kjeld Slot Nielsen:
1.-2. Introduktion til ”Four Codes of Preaching” (tekstbrug, sprog, teologi, prædikenstil/prædikanttype).
3. Analyse af fortrykte og medbragte prædikener.
Lektor Mads Davidsen og Kjeld Slot Nielsen:
Lektor, ph.d. Kjeld Slot Nielsen:
1.-2. Introduktion til ”Four Codes of Preaching” (tekstbrug, sprog, teologi, prædikenstil/prædikanttype).
3. Analyse af fortrykte og medbragte prædikener.
Lektor Mads Davidsen og Kjeld Slot Nielsen:
Introduktion til postillen – prædikenvejledning og prædikenskrivning.
Biskop Elof Westergaard:
Biskop Elof Westergaard:
Præsten på grænserne mellem religiøsitet, lære og
forkyndelse.
Cand.mag. Marie Appel og Kasper Skov Nørmark:
”Hvordan har juleaftens prædiken det?” Et retorisk blik på prædikenen til juleaften.
Sognepræst i Grene pastorat Solvej Paabøl:
At skrive prædikenvejledninger til andre præster.
Desuden er der indlagt rigelig tid til læse- og skrivetid hhv. peer coaching.
Cand.mag. Marie Appel og Kasper Skov Nørmark:
”Hvordan har juleaftens prædiken det?” Et retorisk blik på prædikenen til juleaften.
Sognepræst i Grene pastorat Solvej Paabøl:
At skrive prædikenvejledninger til andre præster.
Desuden er der indlagt rigelig tid til læse- og skrivetid hhv. peer coaching.