Den 2-årige specialuddannelse i sjælesorg har til formål at give præster en dybdegående indføring og indøvelse i fagdisciplinen under hensyntagen til dens forskellige former, udtryk og kontekstrespons – hvilket tilegnes på baggrund af en løbende interaktion mellem teoretiske oplæg og praksis-øvelser. Samtaletræning er dermed en obligatorisk del af faguddannelsen, hvor der trænes færdigheder, som trækker på forskellig teologi, psykologi, terapeutiske metoder og samtaleteknik.
Ole Raakjær:
1.-2. Sjælesorg i en terapeutisk kultur.
Sociologer taler om, at vi lever i en terapeutisk kultur, dvs. en kultur hvor psykologien er blevet vores fælles forståelseshorisont. Psykologisk sprog og psykologiske tænkemåder er blevet så almindelige, at vi er holdt op med at tænke på dem som psykologiske. Men psykologien er ikke værdifri. Den rummer forståelser, som konstruerer mennesket og verden på bestemte måder. Vi vil se på, hvordan en opmærksomhed på disse forståelser kan være til at tydeliggøre, hvad der er præstens rolle i almindelighed og sjælesorgens i særdeleshed.
Past.em., ph.d. Helle Schimmell:
1. Sjælesorg som omsorg – psykobiologiske perspektiver på sjælesorg.
Når mennesker med angst, uro, ensomhed og fortvivlelse
søger sjælesorg hos præsten er det ofte fordi verden som man kender den, er
truet, rystet eller ganske enkelt gået under. Den relative tryghed som har
kendetegnet tilværelsen har måttet vige for utryghed. Evolutionært har vi som
art psykobiologisk udviklet os til at opsøge tryghedsskabende andre, når vi er
på den, med andre ord, svaret på utryghed er omsorg. Det ligger derfor
intuitivt lige for, at sjælesorgen må have en omsorgsdimension for at kunne påberåbe
sig navn af sjælesorg. Til trods for menneskers forskelligheder har henholdsvis
tryghed/utryghed nogle relativt klare psykobiologiske manifestationer.
Anliggendet er at se på, hvordan specifikke kvaliteter ved kontakten med
konfidenten kan bidrage til den tryghed, der kan befordre en udforskning af nye
tilværelsesaspekter i sjælesorgen.
2. Sjælesorgens rum – anerkendelsens transformative
karakter.
Det er ofte hævdet, at det – også i en sjælesørgerisk sammenhæng – har
en positiv effekt at give udtryk for og formulere det, som har betydning for
en, uanset om det er positivt eller negativt. Vi skal se på hvorledes
anerkendelsestanken kan kaste lys over hvorfor det forholder sig sådan, og
hvorfor anerkendelsen kan understøtte selvfølelse, selvagtelse og selvværd hos
mennesker der søger sjælesorg.
Schimmell og Raakjær:
Eksistenslaboratorium.
Med inspiration fra bogen Eksistenslaboratorium (Jørgensen & Nielsen,
Eksistensen, 2018) vil vi gennem forskellige øvelser undersøge egne forventninger
og forestillinger i relation til den ”svære samtale” og sjælesørgerens egne oplevede
barrierer i forhold til at indgå i den sjælesørgeriske samtaler.
Sognepræst Christian Roar Pedersen:
Asymmetri, magt og ansvar i sjælesorgen.
Lektor Leif Andersen, Menighedsfakultetet:
Genkendelse og afstand.
Praktiseret sjælesorg er teologi ude på kanten. Man
ser ned i et dyb, man måske knap havde anet. Og alligevel genkender sjælesørgeren
i dybet noget hos sig selv. Det er hernede, det skal vise sig, om man ikke blot
kan fortolke en tekst, men også kan fortolke et liv – og vandre med.
Ingeborg Kastberg, MA i
sjælesorg, præst v. Hospice Sønderjylland og Team for Lindrende Behandling,
Sønderjylland og udd. supervisor i Folkekirken:
Supervision – et nødvendigt
reflektionsrum i forbindelse med sjælesorg.
Sjælesorgen udfordres såvel af konfidentens som præstens tro og
eksistens, og her er teoretisk viden ikke altid nok! Supervisionens formål er
bl.a. at nære dialogen mellem sjæl, rolle og kontekst, og tilbyder et rum, hvor
det er muligt at samtænke præstens embede, teologi og person, som de kommer til
udtryk konkret, og derfor også i sjælesorgen. Deltagelse i en
supervisionsgruppe udgør ”det andet ben” af specialuddannelsen i sjælesorg for
sognepræster. Oplægget præsenterer grundlæggende tanker og principper for hvad
supervision er.