Fortsæt til hovedindholdet

Specialuddannelse i liturgi II,1

Formålet med Specialuddannelse i liturgi er, at kursisterne skal kunne forholde sig professionsfagligt til gudstjeneste og rollen som liturg. Uddannelsen retter sig mod præster, som har afsluttet den obligatoriske efteruddannelse. Målet er, at kursisterne bliver bevidste om, hvad der har formet dem som liturger, deres gudstjeneste- og menighedssyn og hvad det har af betydning for, hvordan de arbejder med tilrettelæggelse af gudstjeneste(r), liturgisk ledelse og gudstjenestepraksis. I løbet af de tre moduler bliver kursisterne præsenteret for forskellige gudstjenesteteorier, andre teoretiske perspektiver og metoder som har relevans for liturgik og liturgiske øvelser i tæt sammenspil med en liturgisk teologisk refleksion over dem. Det vil blive rig lejlighed til fundamentalteologisk fordybelse i gudstjenesten og skærpelse af den liturgiske kompetence gennem oplæg, øvelser, gruppearbejde, samt egen studietid. Specialuddannelsen i liturgi består af tre kursusuger over halvandet år (forår 2024, efterår 2024 og forår 2024). Specialuddannelsen forudsætter et læsepensum (ca. 500 sider) og en skriftlig afsluttende opgaveaflevering (15 sider à 2200 anslag inkl. mellemrum).

Det første modul har højmessen og arbejdet med den som tema. I vil blive præsenteret for forskellige gudstjenesteteoretiske vinkler og andre relevante faglige tilgange, som kan være med til at indkredse jeres gudstjenestesyn, refleksion over og analyse af egen liturgisk praksis. Sammen vil vi dykke ned i højmessens historie, dens forløb og teologi, blive klogere på forholdet mellem liturgi og prædiken og undersøge, hvad musikken har af betydning for gudstjenesten ligesom I også skal arbejde med, hvilken betydning jeres gudstjenestesyn har for den liturgiske fremtræden. I får rig mulighed for at fordybe jer i højmessen og tage jeres gudstjenestepraksis i nærmere øjesyn. Når ugen er omme, har I fået opøvet en bevidsthed om jeres gudstjenestesyn, suppleret jeres teologiske, historiske og liturgiske viden og fået en metodisk bevidsthed, der kan være med til at belyse og videreudvikle jeres liturgiske kompetencer. Mod slutningen af ugen vil vi i fællesskab se frem mod planlægningen af de kommende to kursusuger ift. jeres interesser og behov.
Lektor, ph.d. Jette Bendixen Rønkilde, FUV:
1. Gudstjeneste mellem teologi og praksis - det gudstjenesteteoretiske landskab.
2. En praksisteoretisk inspireret tilgang til gudstjeneste. 
3. Workshop – Fremmedhed, meningsdannelse og forståelighed.
4. Studietid: refleksion over egen liturgisk praksis og arbejde med opgaveformulering
5. Liturgisk dannelse – liturgens rolle.

Sognepræst og forfatter Kristoffer Garne:
Den danske højmesses teologi og historie.

Rektor Charlotte Muus Mogensen, Sjællands Kirkemusikskole:
Gudstjenestens musikalske puls.

Sognepræst og timelærer ved Pastoralseminarieuddannelsen Maria Svane-Christiansen: 
Workshop i liturgisk fremtræden.

Studielektor, ph.d. Kjeld Slot Nielsen, FUV: 
1. Prædiken og ritual i gudstjenesten – konjunktion, kamp eller komplementaritet? En teologihistorisk oversigt.
2. Følg Skriften! Praksisteoretiske, hermeneutiske og homiletiske overvejelser over Skriftens placering og bevægelse i ritual og kirkerum.


Dato:5. februar - 9. februar 2024
Næste kurser:
19. august 2024 - 23. august 2024
03. februar 2025 - 06. februar 2025
Kursusleder:Lektor, ph.d. Jette Marie Bendixen Rønkilde
Målgruppe:Præster
Kursustype:Internatkurser
Kursussted:FUV Løgumkloster/Refugiet
Kursus-id:K. 21/24 - 2873
Ansøgningsfristen er udløbet