Fortsæt til hovedindholdet

Apokatastasis – evangeliet om alles frelse fra oldkirken til i dag

Hvad fortæller det os om gudsbilledet, menneskesynet, frelsesforståelsen og dåbens betydning, hvis Guds plan for den skabte verden består i altings genoprettelse (apokatastasis) snarere end i en begrænset og partikulær frelse? På kurset skal vi undersøge den oldkirkelige og moderne frelsesuniversalisme i et forsøg på at nå frem til en samlet tolkning af evangeliet, der har som sit udgangspunkt, at Guds kærlighed og frelsesvilje er universel og betingelsesløs.

Bemærk at der er tale om et eksternat-kursus i FUV's lokaler på Vartov!


NB: Angående formen ved eksternat-kursus:
Man sørger selv for evt. indkvartering, morgenmad alle dage og aftensmad mandag til onsdag. Der vil blive serveret kaffe og brød første formiddag, frokost hver dag, og kaffe og sødt/frugt i løbet af dagene.

Herudover afvikles kurset efter de samme retningslinjer som ved et internatskursus i Løgumkloster. Det vil sige, at deltagerne forpligter sig til at deltage i hele kurset og kursusdagen i fuld udstrækning og ikke påtager sig eller pålægges tjenstlige opgaver, mens kurset forløber.

Apokatastasis er en all inclusive-version af kristendommen, der særligt i en religiøst pluralistisk og individualistisk tid genvinder sin berettigelse som tolkningsramme for den kristne tro. Vi kender alle nogle mennesker, som ikke er døbte kristne – måske endda i vores egen familie – og hvordan kan vi teologisk forstå Guds forhold til dem på en sådan måde, at troen på Guds betingelsesløse kærlighed og universelle frelsesvilje ikke bliver kompromitteret?

Forestillingen om altings genoprettelse (apokatastasis panton) dukker op i flere nytestamentlige tekster og vandt hurtigt udbredelse i særligt den græsk- og syrisksprogede del af oldkirken. I denne universalistiske forståelse af evangeliet ses Gud som alle menneskers fader, menneskeheden betragtes som et ubrydeligt fællesskab, der er skabt til enhed med Gud, og Kristus bliver således også en frelser for ubetinget hele verden. Det er en tolkning af kristendommen, der ikke tænker individualistisk, men relationelt og participatorisk om mennesket, og som mener, Gud kun har ét formål for den skabte menneskehed: alles restløse forløsning og indlemmelse i Treenighedens evige kredsløb. Kun den kærlighedsløse ondskab og døden går endegyldigt fortabt.

På dette kursus skal vi reflektere over apokatastasiskristendommen eksegetisk, historisk og aktuelt. Vi skal se nærmere på dens tidligste formuleringer i Det Nye Testamente og hos kirkefædrene og undersøge, hvordan og hvorfor den vender tilbage i det moderne. En central pointe vil være, at apokatastasis ikke blot drejer sig om den eskatologiske frelse, men om en samlet tolkning af den kristne tro, der også har konsekvenser for, hvordan vi forstår gudbilledligheden, synden, forsoningen, nåden og dåben. Det er kursets formål at bidrage til en vedkommende og meningsfuld forkyndelse af evangeliet i en pluralistisk tid, hvor en juridisk præget, ekskluderende kristendomstolkning forekommer tiltagende problematisk.

Professor, ph.d., Anders-Christian Jacobsen, AU:
Origenes' teologi om altings genoprettelse


Cand.mag., ph.d., Johannes Aakjær Steenbuch:
1. Forsoning og participation hos de græske kirkefædre
2. Apokatastasistankens moderne gennembrud

Sognepræst, Tine Illum:
Dåb og frelse. Er alle mennesker Guds børn? 

Forfatter og fhv. sognepræst, Johannes Værge:
Skabelseskristendom og syndefaldskristendom. De kristne menneskesyn og frelsen

Lektor, ph.d., David Bugge, AU:
Nådesstødet

Lektor, ph.d., Lars Sandbeck, FUV:
1. Apokatastasiskristendom - en gammel (og ny) tolkning af den kristne tro
2. Eskatologien i Det Nye Testamente med fokus på domstanken
3. All-inclusive. Apokatastasis og kirkesynet
Dato:4. marts - 8. marts 2024
Kursusleder:Lektor, ph.d. Lars Sandbeck
Målgruppe:Præster
Kursustype:Eksternatkurser
Kursussted:FUV København, Farvergade 27F, 2. sal, 1463 København K.
Kursus-id:K. 30/24 - 2888
Ansøgningsfristen er udløbet