Vi vil på dette kursus se på, hvad det
er gruppen kan sammenlignet med den klassiske sjælesorgssamtale på tomandshånd; det teoretiske grundlag, muligheder og begrænsninger, redskaber og værktøjer. Hvordan
kan Tor Johan Grevbos begreb om ”viatorisk sjælesorg” udfolde sig i grupper?
Begravelsessamtaler, vielsessamtaler, grupper
for gravide, sorggrupper, skilsmissegrupper for børn, klassesamtaler i
forbindelse børn, der har mistet eller skal miste, grupper for par (PREP), familiesamtaler
hvor en forælder eller et barn er alvorlig syg, konfirmandforberedelse osv. kan
alle ses som sjælesorg i grupper.
Speciallæge i psykiatri, gruppeterapeut Peter Christoffersen:
Steen Kruse, psykoterapeut MPF, familieterapeut, ICEEFT certificeret EFT-parterapeut, leder af
familieafdelingen, Århus, Center for Familieudvikling:
Hvordan kan PREP-kurser være et bud på et gruppetilbud? Hvad kan
kurserne, og hvordan er de bygget op?
Parkursus (PREP) er et forebyggende kursus, som udbydes af
Center for Familieudvikling. Der er hverken tale om gruppearbejde eller traditionel
parterapi. Kurset foregår som holdundervisning og suppleres af private samtaler
med din partner.
Sognepræst
Helene Ferslev:
Gravidsamtaler
i folkekirken – gruppesamtaler i en af livet største overgange.
At blive far eller mor er en ensom proces. Det er kun
én selv, der kan tage skridtet ind i den nye identitet som forælder og bevæge
sig ind i det nye livsvilkår, som forældreskabet indebærer. Gravidsamtalerne
skaber rum til samtale om den livsovergang, man er i gang med som kommende mor
og far og et rum, hvor man er sammen med andre i samme livssituation. Modulet vil
indeholde oplæg om baggrunden inden for den psykologiske forskning og
folkekirkens sjælesorgspraksis for gravidsamtalerne, erfaringer samt afprøvning
af samtalens indhold med efterfølgende diskussion. Ferslev har sammen med forskningschef Henrik
Norholdt, der arbejder med småbørnspsykologi og familiedannelse, udviklet konceptet
”gravidsamtaler”.
Undervisningsleder og teologisk
specialkonsulent Henning Kjær Thomsen, Viborg Stift:
Sjælesorg
– som den forsatte inkarnationsbevægelse.
Inkarnationen er kristendommens centrum. Dette begreb omskriver
imidlertid ikke blot, at Jesus fra Nazareth med sit liv har udlagt, hvem Gud er
i den menneskelige historie og siden har forladt den igen; men derimod at Guds
virkelighed med ham er kommet ind i verden for at blive der. Den fortsættes
efter den opstandnes himmelfart med den kristne menighed som den korsfæstedes
efterfølgende og nuværende legeme. I deres liv med hinanden må og skal
menighedsmedlemmerne ganske enkelt videreføre hans liv for den anden. Her hører
sjælesorgen da også hjemme. I fællesskabet som basis for den enkelte. Det er denne teologiske begrundelse
for sjælesorg i grupper, formiddagens oplæg introducerer.
Sognepræst Christina Holm Egelund:
Sorggruppen
som spejl – sjælesorg og udvidelse.
Sorggruppen tilbyder ord og genkendelse af egne
reaktioner og følelser gennem andre i en lignende situation. Modulet vil også have fokus på sorg,
sorgkultur, inklusion og sjælesorg i forhold til unge med særlige behov. Ofte
lades den gruppe unge alene om sorgens følelse, fordi vi ikke er bevidste om
den sociale mekanisme eller de kulturelle handlingsmønstre, vi selv agerer ud
fra, når det gælder forventninger til passende og acceptable følelser i
tabssituationen. En inkluderende kirke må forsøge at se ind bag kulturelt
bestemte og fordomsbaserede autoreaktioner, når vi tænker, at unge med særlige
behov ikke føler sorg på samme måde som andre, og imødekomme behovet hos dem
for at kunne samles, tale åbent og ærligt om død og sorg og have rum for at
kunne sørge i en fælles ramme.
Sogne-
og hospicepræst Ane Sund Katborg:
Sorggrupper for skilsmissebørn – delebørn
skal være hele børn.
”Sammen med de andre børn i gruppen føler jeg mig ikke
så alene. Altså jeg er ikke den eneste, der synes, at det er svært, at min mor
og far er skilt. Jeg behøver ikke forklare, hvorfor mandag bare er en dum dag”
(Svend 9 år gammel, som skifter mellem mor og far om mandagen). Mange børn
føler sig alene, når mor og far bliver skilt, og en del børn oplever, at deres
tanker og følelser omkring skilsmissen er svære at snakke om. En sorggruppe for
skilsmissebørn giver barnet et rum, hvor de møder andre, der har det på samme
måde som dem, som har de samme livsvilkår, nemlig at mor og far ikke bor
sammen. Det er ikke et terapeutisk tilbud, det er et sted, hvor vi møder barnet
med omsorg og lytter til deres historie og deres følelser, og hvor de kan få
mod og håb om, at livet ikke går i stykker fordi mor og far bliver skilt.
Ole Raakjær:
1. Klassesamtalen som sjælesorg.
”I skolen havde de alle ondt
af mig og prøvede at undgå mig. Det var svært at forstå. Det føltes som at stå
alene i en cirkel, mens alle stod og kiggede på en...” Sådan beskrev en 12-årig
dreng, der som 8-årig mistede sin mor og som 11-årig sin far, sin ensomhed. Når
et barn er på vej til at miste en forælder eller har gjort det, er det ikke ualmindeligt,
at det føler sig alene i skoleklassen eller til konfirmandforberedelse. Og
selvom deltagelse i en sorggruppe kan være fint, så tilbringer barnet det meste
af sin tid i klassen. Hvilken rolle kan præsten have her? Hvordan laver man en
klassesamtale? Sjælesørgeriske overvejelser og praktiske værktøjer.
2. Familiesamtaler – overvejelser
og værktøjer.
Uddannelsesleder, ph.d., MPG Ulla
Morre Bidstrup:
1.-2. Kasualsamtalen som sjælesorg
for grupper.
Ved kasualsamtalen er gruppen på forhånd defineret af et formål; nemlig at man skal indgå i en
snarlig fejring, og at den kalder på fælles forberedelse. Præsten kan være i
samtale med en lille gruppe på to, som brudeparret eller dåbsforældrene typisk
udgør. Eller med en gruppe af mere varierende størrelse, som man oplever det
ved begravelsessamtalen. Hvad betyder det for kasualsamtalen som en mulighed
for sjælesorg, at den som oftest omfatter flere? Oplæg, debat og work-shops.