16. søndag efter trinitatis
Musikvalg 16. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forslag til præludium, motet og postludium

Præludium
Jesper Madsen: ”Den mørke nat forgangen er”, 44 danske orgelkoraler, Edition Egtved. 
J.S. Bach: ”Fantasi g-mol” (BWV 542), Orgelwerke band II, Edition Peters

Motet
Holger Lissner/ Michael Bojesen: "Lazarus", Sangene synger i os, Unitas

Postludium
Leon Boëllmann: ”Largamente” i A-dur, Heures Mystiques opus 30 volume 2, Kalmus forlaget. 
Hans Matthison-Hansens ”Postludium nr. 1” i C dur, Seks Postludier, Dan Fog Musikforlag (reprint).

Musikken ved højmessens begyndelse kunne være Jesper Madsens smukke orgelkoral ”Den mørke nat forgangen er”. Dette valg vil matche smukt indgangssalmen og give en blid begyndelse på højmessen. Denne koral begynder og slutter med stille lidt mystisk musik, hvorefter koralen opbygges langsomt hen til klimaks, hvor teksten lyder "Gud give os lykke". Herefter rundes koralen af på samme måde som den indledtes. Man kunne også sige, at stykket rummede en solopgang og solnedgang – og dermed også en livscyklus

Men da søndagens evangelium er en stærk opstandelsestekst, hvor en død mand bliver vakt til live, kan man også vælge et dramatisk præludium. J.S. Bach: ”Fantasi g-mol” er et musikalsk råb midt i smerten. Det kunne være Martha og Marias afmagts råb: ”Hvorfor skulle Lazarus dø?”. Samtidig bliver den dramatiske musik efterfulgt af helt englelignende, stille, harmonisk og fredfyldt mellemspil. Dette kunne være musik, der fortæller, at midt i smerten er der en større virkelighed, der rummer det hele, og en stemme, der siger: ”Kom til mig, alle I, som er syge og sorgfulde, og jeg vil give jer hvile”.

Motetten ”Lazarus” har tekst af Holger Lissner og musik af Michael Bojesen, og vi blev vi enige om, at vers 3 og 4 passede meget smukt efter prædikenen, da teksten her fortæller om opstandelsen og håbet i vers 4 lyder: ”Nu tør vi håbe og med hinanden stole på Ham…”. Det er det glædelige budskab i ord og toner. Motetten er en énstemmig sats med klaver og kan synges af børnekor, kirkekor og voksenkor.

Postludiet, ønsker jeg, skal rumme glæde og gerne overraskende forvandling. Her kunne man spille Leon Boëllmann: ”Largamente” i A-dur". Man kunne også vælge et af Hans Matthison-Hansens skønne postludier, der er fulde af glæde; fx ”Postludium nr. 1” i C dur, Seks Postludier, Dan Fog Musikforlag (reprint).