Fortsæt til hovedindholdet
24. søndag efter trinitatis
Musikvalg 24. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forslag til præludium og postludium i to sværhedsgrader samt vokalmusik for ligestemmigt og blandet kor

Instrumentalt
Forslag 1 – enkelt. Forslag 2 – krævende

Præludium
1. Dietrich Buxtehude: ”Canzonetta” (BuxWV 225), Sämtliche Orgelwerke, band I, Wilhelm Hansen
2. Dietrich Buxtehude: ”Præludium og Fuga i g-mol”, sidste fuga (BuxWV 149), Sämtliche Orgelwerke, band II, Wilhelm Hansen

Dagens tekster er voldsomme, ikke mindst Daniels. Hvis kæmpesynerne af Den gamle af dage på tronen i flammer og dom skal modsvares musikalsk, kan det ikke nytte at spille på en Gedakt 8´. Hele orglet må lyde: Organo pleno. Omfanget – ambitus: afstanden fra laveste til højeste tone – må være stort. Begge foreslåede stykker af Buxtehude gør fyldest her. Dertil er begge fugerede, det vil sige, at én stemme følger efter en anden med samme tema. Det kunne godt rime med “for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen”.

Postludium
1. Asger Pedersen: “Dommer over levende og døde”, Dansk Organist og Kantor Samfunds Nytårspublikation 2011, Forlag DOKS
Girolamo Frescobaldi: Magnificat (nr. 23), Orgelmusik Til Gudstjenestebrug. 54 Orgelstykker fra det 17. århundrede, Wilhelm Hansen.
Asger Pedersens stykke er blot en enkel, men genial harmonisering af melodien. Man kunne eventuelt som B-del tilføje satsen af Frescobaldi, for så derpå at gentage melodien. På den måde fås en lille ABA-form.

2. Dan Kær Nielsen: “Dommer over levende og døde”, Danske orgelkoraler – 303 koralbearbejdelser bind III, Mixtur
Indled eventuelt orgelkoralen med Asger Pedersens udsættelse i samme udgave. 

Dagens overskrift er dom. På den baggrund er det naturligt at afslutte med mindelser til salmen før prædikenen ”Dommer over levende og døde”. Der er ingen grund til at være bange for det enkle eller det, som er let at spille. Lette og små stykker, eventuelt et vers spillet fra koralbogen, kan ofte anvendes alternerende med en fri fantasi i paralleltoneart eller anden nært beslægtet toneart. Især hvis en melodi ikke er så kendt eller vanskelig at lære, kan det være en gevinst at lave sin egen ABA-form. Gentagelse og genkendelse vækker glæde.

Vokalt
Ligestemmigt kor
Jørgen Graven Nielsen (SSA): ”Sandelig siger jeg jer” (Joh 5,24), Forlaget A Tempo

Blandet kor
Jørgen Graven Nielsen (SAB): ”Sandelig siger jeg jer” (Joh 5,24), Forlaget A Tempo

Motetterne til 22. søndag efter trinitatis til sidste søndag i kirkeåret er alle skrevet af komponist og korleder Jørgen Graven Nielsen på opfordring af Therese Solten og Jane Laut. Motetterne er således et bestillingsarbejde til Bag om helligdagen.

”Sandelig siger jeg jer” er en lys og let sats i en vuggende 6/8-takt og C-dur, der understreger det opløftende indhold: “Den, der hører mit ord … har evigt liv”. ”…og kommer ikke for dommen” får understreget alvoren gennem en overraskende mediantforbindelse: G7-Ab-C.

Om sit arbejde med at transformere de bibelske tekster til korsange skriver Jørgen Graven Nielsen: "I 1994 skrev jeg Tre motetter til de sidste søndage i kirkeåret til Skt. Nikolai Kirkes Ungdomskor. Besætningen på disse tre satser er SSA, og satserne genudgives her i en let revideret form. Den vigtigste ændring er, at første del af den tredje motet ”Den gamle af dage” nu er udeladt. Jeg har desuden rearrangeret satserne for SAB og komponeret to nye satser, ”Døden er opslugt og besejret” og ”Stil dig i porten til Herrens tempel”, ligeledes for SAB.

Alle fem motetter tager udgangspunkt i bibelteksterne til de sidste søndage i kirkeåret i anden tekstrække – fra 22. søndag efter trinitatis til sidste søndag i kirkeåret. Jeg har i alle tilfælde udvalgt korte tekstuddrag, der understreger det kristne håb snarere end at lægge vægt på søndagenes fortabelsesbetonede tematik.

Tonesproget er moderat modernistisk med en tydelig tonal karakter. I forhold til mere traditionel tonal korsats anvendes der tomme akkorder, dissonanser og parallelførte intervaller og akkorder. Den trestemmige sats gør det vanskeligere at arbejde med udvidet harmonik. Til gengæld har jeg valgt en satstype med mere liv og bevægelse i de enkelte stemmer, forskudt tekst, og fugerede passager. Musikkens affekt er gennemgående præget af de anvendte tekster, ind imellem med anvendelse at deciderede tonemaleriske greb."