Fortsæt til hovedindholdet
25. søndag efter trinitatis
Musikvalg 25. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forslag til præludium og postludium i to sværhedsgrader samt vokalmusik for ligestemmigt og blandet kor

Instrumentalt
Forslag 1 – enkelt. Forslag 2 – krævende

Præludium
1. Hans Matthison-Hansen: Postludium III i A-dur, Sex Postludier for Orgel 2. hefte, Dag Fog Musikforlag (reprint)
2. Svend-Ove Møller: Pensée (Toccata) op. 8, Organo Pleno. Dansk Orgelmusik I. 29 frie orgelstykker 1650-1950, Kirkemusikforlaget, 2007
Matthison-Hansens ”postludier” er mindst lige så velegnede at spille som præludier. Man skal ikke hænge sig i titlen. 
”Pensée” er komponeret 1935 i anledning af, at Svend-Ove Møller skulle tiltræde en studierejse til Paris, og så var det – som komponisten selv udtrykte det – “rart at have en lille ting på rede hånd, når man skulle prøve katedralorglerne og høre den berømte crescendovirkning i et stort, fransk svelleværk”. ’Pensée’ kan have mange betydninger, men her er meningen nok blot ’en tanke’Stykket er med andre ord egnet til at åbne for et stort rum med plads til brag og brand og lyn og gjaldende basuner.

Postludium
1. Franz Liszt: Ave Maria von Arcadelt, Peters
2. Christian Præstholm: “Herrens venner ingen sinde”, Orgelkoraler 22, Eget forlag
Man skal heller ikke hænge sig i titlen, hvad Liszts stykke angår. Ave Maria-benævnelsen skyldes det anvendte tema af Arcadelt. Stykket er enfoldigt og på dén måde i slægt med Lowell Masons melodi til første salme. Indledningen er et tonemaleri, hvor kirkeklokker i det fjerne anes. Orglet foregriber udgangsringningen.
Christian Præstholms produktion er imponerende i henseende til såvel omfang som rigdom på idéer. Denne koralbearbejdelse er blot et enkelt eksempel.

Vokalt
Blandet kor
Jørgen Graven Nielsen (SAB): ”Døden er opslugt og besejret” (1. Kor 15,54-55.51), Forlaget A Tempo

Motetterne til 22. søndag efter trinitatis til sidste søndag i kirkeåret er alle skrevet af komponist og korleder Jørgen Graven Nielsen på opfordring af Therese Solten og Jane Laut. Motetterne er således et bestillingsarbejde til Bag om helligdagen.

Motetten til denne søndag benytter sig af bueform (ABA). Melodien ligger først i sopranen, derefter i bassen og til sidst igen i sopranen. Altstemmen benytter sig af samme kontrapunkt som i motetten til 23. søndag efter trinitatis ”Stil dig i porten til Herrens tempel”, en nedadgående kromatisk bevægelse. Stemmerne er mere selvstændigt formede end i de tre første motetter fra 1994. ”Døden er opslugt og besejret” anvender som den eneste af disse motetter til de sidste søndage i kirkeåret oversættelsen fra Bibelen 2020. Satsens toneart er d-mol (”Døden er opslugt og besejret”), mens anden del er i D-dur (”Det er ikke os alle der skal dø”). Satsen er den mest dissonantiske og kradse af de fem.

Om sit arbejde med at transformere de bibelske tekster til korsange skriver Jørgen Graven Nielsen: "I 1994 skrev jeg Tre motetter til de sidste søndage i kirkeåret til Skt. Nikolai Kirkes Ungdomskor. Besætningen på disse tre satser er SSA, og satserne genudgives her i en let revideret form. Den vigtigste ændring er, at første del af den tredje motet ”Den gamle af dage” nu er udeladt. Jeg har desuden rearrangeret satserne for SAB og komponeret to nye satser, ”Døden er opslugt og besejret” og ”Stil dig i porten til Herrens tempel”, ligeledes for SAB.

Alle fem motetter tager udgangspunkt i bibelteksterne til de sidste søndage i kirkeåret i anden tekstrække – fra 22. søndag efter trinitatis til sidste søndag i kirkeåret. Jeg har i alle tilfælde udvalgt korte tekstuddrag, der understreger det kristne håb snarere end at lægge vægt på søndagenes fortabelsesbetonede tematik.

Tonesproget er moderat modernistisk med en tydelig tonal karakter. I forhold til mere traditionel tonal korsats anvendes der tomme akkorder, dissonanser og parallelførte intervaller og akkorder. Den trestemmige sats gør det vanskeligere at arbejde med udvidet harmonik. Til gengæld har jeg valgt en satstype med mere liv og bevægelse i de enkelte stemmer, forskudt tekst, og fugerede passager. Musikkens affekt er gennemgående præget af de anvendte tekster, ind imellem med anvendelse at deciderede tonemaleriske greb.”