Fortsæt til hovedindholdet
2. søndag i advent
Salmevalg 2. s. advent

Salmevalg

DDS 86 Hvorledes skal jeg møde

DDS 276 Dommer over levende og døde

DDS 78 Blomstre som en rosengård

DDS 274 Rejs op, dit hoved, al kristenhed

DDS 278 En dag skal Herrens skaberdrømme møde

KSB 890 I mørket bryder lyset frem

Dagens grundtone er helt anderledes end 1. søndag i advent. 
Søndagens evangelium er en domstekst, som samtidig viser forløsning og håb. DDS 86 lægger op til evangelieteksten med dens frygt og fortrøstning. Organisten pegede på Johannes Johansens DDS 276, som på fremragende vis viser Jesus som dommeren, der ”kender de dømte fri af nåde”. Ordene om ”solopgangen fra det høje” vil for nogle kirkegængere også lede tanken hen på næste søndags tekster, og billedet findes i øvrigt også i sidst valgte salme. Samtidig har salmen en meget smuk melodi.  
DDS 78 knytter sig tæt op ad Esajas-teksten – både med fredsriget og visionen om Guds rige. 
DDS 274 er også tæt forbundet med evangelieteksten, hvor dommedag samtidig betyder en ny begyndelse. Salmens titel og indhold i øvrigt korresponderer direkte med evangeliets opfordring til, ”når disse ting begynder at ske” at rette sig op og løfte sit hoved, ”for jeres forløsning nærmer sig”. DDS 278 med dens doms- og håbstema ligger som nadversalme, da den relativt ukendte salme på den plads kan høres og lettere tilegnes af menigheden. 
Udgangssalmen 890 i Kirkesangbogen er enkel i sit sprog og formuleret på et klart nutidsdansk. Salmen taler om både frygt og håb – et håb, som består også selvom verden er ”så rå som før”.