Fortsæt til hovedindholdet
21. søndag efter trinitatis
Musikvalg 21. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forslag til præ- og postludium i to sværhedsgrader samt motet for ligestemmigt og blandet kor

Præludium I
Chr. H. Rinck: Moderato, Joh. Georg Herzog: Präludienbuch eller Mats Åberg: Orgelskola, Wessmanns

Postludium I
Olga Nielsen: ”Til himlene rækker din miskundhed, Gud”, 12 præludier for orgel. Hefte II, egen udgivelse, 1961

Præludium II
Af J. S. Bachs Triosonate nr. 1 i Es-Dur, første sats (BWV 525), Orgelwerke, C.F. Peters

Postludium II 
Peter Møller: ”Tunge, mørke natteskyer”, 5 orgelkoraler, Moesmann & Møller

Motet for ligestemmigt kor
Otto Mortensen, arr. Jane Laut: ”Jeg kender et land”, DDS 561 vers 1-3. Satsen kan hentes her. 

Johann Crüger: ”Min Jesus, lad mit hjerte få” arrangeret for tostemmigt børnekor og orgel af Claus Vestergaard Jensen (FUK 79b-0), Edition Egtved, 1995

Motet for blandet kor
Otto Mortensen: ”Jeg kender et land”, DDS 561 vers 1-3. 7 korsange med tekster af N.F.S. Grundtvig. Folke- og Skolemusik, Wilhelm Hansen, 1983

Begrundelse for musikvalg
Rincks præludium er enkelt og let at lytte til. Det overanstrenger ikke menighedens opmærksomhed. Det giver rum for måske at bruge lidt mere komplicerede forspil eller satser senere i gudstjenesten.

Bachs triosonatesats, derimod, ligger på grænsen af, hvad der går som gudstjenestemusik, forstået på dén måde, at musikken måske tiltrækker sig lovlig meget selvstændig opmærksomhed. Hvis man bruger dette forslag, må man til gengæld holde sig til enkle og kortfattede forspil i gudstjenesten.

Olga Nielsens lille orgelkoral er et godt eksempel på ’brugsmusik’. En kort parafrase, som fint kan sætte punktum for denne søndag. Melodien er let at genkende, og dermed kan de trøsterige ord om Guds miskundhed og trofasthed opfattes for det indre øre og følge med på vejen ud af kirkedøren.

Peter Møllers orgelkoral kan gøre nøjagtig det samme. Kompositionsteknik og harmonik er dog langt mere avanceret. ’Tunge, mørke natteskyer’ er en aftensalme, men tunge skyer forekommer også i livet ved højlys dag.

Vestergaard Jensens arrangement af ”Min Jesus, lad mit hjerte få” lader de første to vers udføre enstemmigt. Efter mellemspil synges tredje vers i kanon, den enkleste flerstemmighed, man kan forestille sig. Fjerde vers synges igen enstemmigt. Koret ledsages af skøn orgelsats, som løfter den teknisk set nemme korsats op til at fylde som et lille varieret musikstykke. En kærkommen afveksling til de mange to- og trestemmige node mod node-satser for børnekor.

Om brugen af "Jeg kender et land" som motet se note om genkendelse og ny-oplevelse under Tværfagligt notat.