Fagbeskrivelser
Kirkekundskab

Kirkekundskab

FAGETS FORMÅL

Med henblik på præstens virke i folkekirken er det undervisningens formål, at de kommende og nye præster opnår fortrolighed med:  

  • folkekirken som konfessionel og samfundsmæssig institution
  • den folkekirkelige organisation og dens lovgivning
  • præsteembedets indhold og funktioner og ledelsesopgaver
  • samvirke med menighedsråd og ansatte
  • udvikling af embede og sogn gennem samarbejde og faglig refleksion
  • forholdet mellem kirke og samfund

 

FAGETS INDHOLD
PASTORALSEMINARIEUDDANNELSEN
 

Embedssyn og præsterolle

  • Embedsteologi, herunder Confessio Augustana, præsteløfte, præstespejl, ledelsesopgaver og kompetenceprofil. Ordinationsløfte, ansættelseslovgivning og kollats.
  • Præstens ledelsesposition og ledelsesopgaver
  • Præsten som offentlig myndighed. Servicelov. Kollegialitet

Folkekirke og samfund

  • Folkekirken som offentlig forvaltningsmyndighed. Folkekirkens identitet og funktion i det senmoderne. Folkekirken mellem marked og civilsamfund. Medlemsrettigheder (herunder Medlemsloven, Lov om kirkers brug, begravelses- og vielseslovgivning)
  • Konfliktforståelse, mediestrategi diakoni og  religionsmøde
  • Kirkelige organisationer og retninger

Folkekirkens struktur

  • Organisationsforståelse og organisationens udvikling samt pejlemærker
  • Folkekirkens ledelsesorganer og gejstligt tilsyn
  • Folkekirkens makroøkonomi

Præst, sogn og menighedsråd

  • Ansøgningsprocedure
  • Menighedsrådsloven og nyere kirkeministerielle betænkninger
  • Møder, mødekultur og beslutningsprocesser
  • Sogneanalyse. Målsætningsarbejde og mikroøkonomi
  • Samarbejde med personale og frivillige

FAGETS INDHOLD
DEN OBLIGATORISKE EFTERUDDANNELSE

  • Faglig ledelse og samvirke med menighedsråd. Særlige ledelsesfunktioner. Konfliktforståelse.
  • Menighedsudvikling og frivillighed. Diakoni.

 

FAGETS SAMLEDE OMFANG
Svarende til ca. 72 skemalagte lektioner, fordelt med 52 lektioner på pastoralseminarieuddannelsen og 1 aflevering, samt 20 lektioner på den obligatoriske efteruddannelse
 

Foto: Christian Riis Kistrup