Uddannelsen fokuserer både på børn og unge med udviklingshæmning og opmærksomhedsforstyrrelse. Det første modul introducerer til psykiatriske diagnoser omkring børn og unge med særlige behov og handler om undervisning af den målgruppe, der har nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, både minikonfirmander og konfirmander. Det samlede uddannelsesforløb strækker sig over tre ugemoduler, er båret af et pensum og afsluttes forår 23 med mulighed for at skrive en professionsrettet opgave.
Lars Nymark Heilesen:
1. Folkekirken og mennesker med særlige behov. Hvad er det, vi skal og vil med den kirkelige undervisning? Introduktion til specialuddannelsen.
2. Introduktion til opgaveskrivning i kursusforløbet.
3. Teologi og menneskesyn og særlige behov.
4. Enkelt og dybt – eller bare banalt? Teologisk forankret formidling af kirke og kristendom i alternative ”sprog” – kort oplæg til vurdering af formidling til særlige behov.
Sognepræst Lars
Morthorst Christiansen og Christine Morthorst Christiansen:
Indsigter fra
et liv som forældre til et barn med infantil autisme – relationen til skole,
kommune, paragraffer og hjem.
Børnepsykiatrisk sygeplejerske og familieterapeut Jette Hamborg
Christiansen, Risskov:
1. Psykiatriske diagnoser:
opmærksomhedsforstyrrelse/ASF/nedsat psykisk og fysisk funktionsevne.
2. Psykologiske konsekvenser for dagligdag og læring.
Sognepræst og kateketiklærer Johanne Langkjær Fårup:
Konfirmationsforberedelse i specialklasser – udfordringer og
muligheder.
Afdelingsleder Marianne Wedege, Birkebakken, Aarhus:
Det handler ikke om marsmænd. Kommunikation med udviklingshæmmede.
Sognepræst Niels Hviid:
Konfirmation – dagen, der gerne skal være, hvad den hedder.
Kirkemusiker Martin L.
Hornstrup:
Når ordene hører op, går musikken i gang.