DAP 23-24 er et tværfagligt tilbud til kirkelige medarbejdere, kirkemusikere, kirke- og kulturmedarbejdere og præster, der arbejder med ældreområdet og som gerne vil kvalificere deres arbejde musisk, teologisk og sundhedsfagligt. Efteruddannelsen er resultat af et givende samarbejde mellem kirkemusikskolerne og FUV.
Herudover afvikles kurset efter de samme retningslinjer som ved et normalt internatskursus i Løgumkloster. Det vil sige, at deltagerne forpligter sig til at deltage i hele kurset og kursusdagen i fuld udstrækning og ikke påtager sig eller pålægges tjenstlige opgaver, mens kurset forløber.
Hvis man kan komme af sted på efteruddannelsen i de teams, man arbejder i derhjemme (fx kirkesanger og præst på plejehjem eller hospitalsafsnit, organist og kk-medarbejder til babyældresalmesang) vil jeres nye viden og idéer lettere blive implementeret i sognet.
Men der er jo også dem, der arbejder alene i marken, og dem er efteruddannelsen også henvendt til. Det kan være hjemmeplejepræsten, der har megen sjælesorg på hjemmebesøg eller kirkemusikeren, der spiller eller synger på plejehjemmet. Der er brug for, at vi giver det bedste vi har til mennesker, der enten er kognitivt eller fysisk udfordret, og at styrke fællesskab og samvær mellem dem og deres pårørende og det personale, der tager sig af dem.
Her har vi som kirke på lokalt plan mulighed for at bidrage. I de mindste og største ritualer med sange og salmer er en form, der rammer samvær ind på en måde, der især hjælper kognitivt udfordrede og deres pårørende. Når først vi, der står for ritualerne, har forståelse for, hvad det er ritualer kan, og hvilke musikalske og teologiske kræfter vi kan trække på, når vi langt. Vi kan samle en ellers opdelt menighed og gøre ensomheden bare en smule mindre fremtrædende.
Præster kan søge om deltagelse igennem provsten. Kirkemusikere, kk-medarbejdere og andre kirkelige medarbejdere søger om dækning af kursusudgifter gennem deres menighedsråd. Så kom og vær med i et toårigt forløb, der vil gøre ældrearbejdet meningsfuldt, vedkommende – og fyldt af glæde.Det samlede kursusforløb for begge hold består af følgende elementer:
2023
27.-28. februar Vesthold, modul I, Aarhus (eksternat)
2.-3. marts Østhold, modul I, Vartov (eksternat)
Imellem modul I og II: læringsgrupperne mødes analogt juni eller august og RMT deltager
11.-12. september Vesthold, modul
II, Aarhus (eksternat)
14.-15. september Østhold, modul
II, Vartov (eksternat)
Imellem modul II og III:
læringsgrupperne mødes enten analogt eller virtuelt
2024
22.-24. januar Øst og Vest fælles modul
III, Løgumkloster (internat) inklusive dag på Løgumkloster Musikskole
Imellem modul III og IV:
læringsgrupperne mødes enten analogt eller virtuelt
29.-30. april Vesthold, modul IV,
Vestervig kirkemusikskole (eksternat)
2.-3. maj Østhold, modul IV,
Sjællands kirkemusikskole (eksternat)
Imellem modul IV og V:
Læringsgruppen afholder temadag individuelt eller sammen på lokalcentre eller
lignende for personale alt efter lokale forhold. Muligt tema: Hvordan hjælper
man bedst mennesker med demens ud fra et liturgisk/rituelt synspunkt
9.-10. september Vesthold, modul
V, Aarhus (eksternat)
12.-13. september Østhold, modul
V, Vartov (eksternat)
Hanne Lindberg Nejsum, tidligere lektor, ergoterapeut, konsulent, ducta.dk:
1) Hukommelse og Hjerneskade
• Reminiscenseffekt.
• Sansers betydning
• Inklusion, identitet og beskæftigelse
• Roller i forkyndelse
• Svære minder
2) Workshop med gudstjenestecase:
Sansegudstjeneste
• Virkemidler
• Sanser og krop
• Gentagelser/Genkendelse
• Omgivelser
Sognepræst Julie Damlund,
Diplomeksamen fra DKDM (orgel og kirkemusik):
Musik- og liturgihistorie:
• Hvad er det liturgier kan?
• Teori og praksis
• Det sårbare menneske
Rose Marie Tillisch:
1) Demens, alder & kirke
• Nærvær og tid
• Tom Kitwood og John Swinton
• Forkyndelse for kognitivt svækkede
• Kirkens nærvær og menighedssyn
• For og med hvem
• Generationsmøder
2) Workshop:
Dialog mellem kirke og lokale partnere
Sanger, sangpædagog, stemmecoach og tidligere lektor, Annette Bo Nielsen:
Oplæg og workshop:
Musikalsk praksis
Sjæl og stemme
• Adgang til Sjælen gennem Stemme
• Stemmen som Instrument