Vi vil på dette seminar 1 af 3 udfordre hinanden på, hvad begrebet ånd/Ånd betyder for vores menneskesyn, og for den måde vi tænker omsorg for det hele menneske. Hvordan kan vi tale om menneske og menneskesyn? Kan vi tale om en sammenhængende antropologi, hvori der er betydningslag og nuancer af mere end krop og psykologi? En for længst forladt bastion i det moderne var at tro og religiøsitet ville forsvinde med menneskehedens videnskabelige fremskridt. Det skete som bekendt ikke. Spørgsmålet rejser sig altså, hvorvidt tro og religiøsitet er udtryk for et betydningsoverskud ved det at være menneske eller blot en underlig reminiscens af for længst svundne tiders irrationelle tankespind. Kan tro og religiøsitet være af betydning for moderne mennesker, der opfatter sig selv som børn af oplysningstiden og i givet fald hvordan? Hvad betyder det for vores praksis som psykologer og præster?
På seminaret skal du som psykolog være forberedt på at medbringe historier fra din kliniske hverdag. Som præst skal du være klar til at dele dine sjælesørgeriske samtaler. Naturligvis i anonymiseret og generaliseret form.
Set i en større sammenhæng er målsætningen med de tre seminarer (som
kan/skal ansøges enkeltvis), at revitalisere samtalen mellem teologi og
psykologi og sætte religionspsykologien på dagsordenen. Efter det ovenfor
beskrevne seminar som har antropologi som omdrejningspunkt, følger et
seminar 2 hvis tema er perspektiver på lidelse og endelig et seminar 3
med udgangspunkt i temaerne krænkelse og forsoning.
Seminarerne gennemføres som en kombination af teoretiske oplæg, fælles
eksplorering og refleksionsøvelser i en værkstedsform. Der er i modulerne
indlagt tid til at udveksle ideer og synspunkter mellem deltagerne. Seminarerne
er planlagt mhp. igennem en praksisnær og forskningsrelevant fremstilling af
temaer af fælles interesse, at afsøge om der er basis for et videre samarbejde
henimod en idéudvikling af fælles projekter og eventuel artikelskrivning.
Målgruppe: Praktiserende/kliniske psykologer og præster der gerne vil
udforske hvad teologi og psykologi kan bibringe af indsigter til ens personlige
liv og arbejdsliv. Disse faggrupper har forrang. Andre er velkommen, såfremt
der er plads. Deltagere der har været på et seminar, vil have forrang i forhold
til deltagelse på det næste seminar.
Pris: For andre
end præster: kr. 2700,- alt inkl./Stud.pris kr. 500,- (ved kopi af studiekort,
send til kft@km.dk).
Sted:
Sønderjylland, tæt på grænsen til Tyskland, i det gamle Cistercienserkloster i
Løgumkloster.
Hvornår:
Indkvartering og frokost kl. 12 mandag 6.11., kaffe og afsked kl. 16 tirsdag
eftermiddag d.7.11.
Tilmelding:
FUVs kursusportal (Folkekirkens Uddannelses-og Videnscenter): https://www.fkuv.dk/kurser
Spørgsmål: Karsten Thomsen: kfthomsen@health.sdu.dk.
Heidi Frølund Pedersen & Karsten Flemming Thomsen:
1. Ånd og/eller ånd: Perspektiver på danskernes eksistentielle overvejelser og forhold til tro (KT)
2. Krise som fremkaldervæske: Perspektiver på en psykologisk tænkning med udgangspunkt i det hele menneske (HFP).
Lektor, ph.d., Morten Dige, Institut for Kultur og
Samfund – Filosofi, AaU:
Ånd, menneskesyn og etik.
Der er ingen grund til at en sekulær
antropologi skal være åndløs eller mindre åben over for åndelige erfaringer. Men dens ramme er hermeneutisk
og etisk, og måske dermed i sidste ende humanistisk.
Lektor/førsteamanuensis,
cand.theol., Leif Andersen, MF, Aarhus og Morten Dige:
1. Religion, religiøsitet og Ånd: relevans i et
sekulært samfund – lidelsens rolle i moderne menneskers liv? (LA)
2. Perspektivering: religion uden Gud – lidelsens plads i en ateistisk
tilværelsesforståelse (MD)
Past.em. Ole Skjerbæk Madsen:
Ånd og Athanasius: Ånd betegner mennesket som
åbent mod et du.
Når menneskets ånd lukker sig om sig selv, forvandles
åbenhed til begær. Synd handler om, at vi gør vores omverden til objekt, og
derfor rummer et bibelsk menneskesyn visionen om en frelse, hvorved den
oprindelige menneskenatur genoprettes og fuldendes.